
- Archív úvodníků Úsvitu dobrodruhů -
-20. listopadu 2007-

Je to již také docela dost let (myslím že sedm), kdy jsem boty dobrodruha pověsil na hřebíček své rozpadající se chýše a přidal se k druhé straně. Stal se ze mne Pán jeskyně. K tomuto rozhodnutí mne přivedla zdánlivá maličkost - nádherná černá krabice s obrázkem dračího přízraku pronásledujícího prchající trpasličí vůz. Krabice s nápisem Asterion.
Začetl jsem se a byl jsem ztracen. Svět v takové ucelenosti jsem nikdy předtím nepoznal. A tak jsem se spolu se svými přáteli vydal na cestu. Na cestu, která není lemována jen vítězstvími a správnými rozhodnutími, ale i na cestu plnou smrti, hrůzy a beznaděje. Ale přece, naděje vždy zůstávala s družinou a tak i přes hrůznou smrt Siegfrieda v hlubinách temného paláce Gebbeth i přes smrt některých členů družiny v loděnici říčních pirátů se jde dál.
Tyto stránky vznikly z mnoha důvodů. V první řadě je to potřeba samotné družiny aby byla někde uložena "kolektivní paměť". Protože máme své rodiny, máme svoji práci a milion starostí a dětí, nesetkáváme se příliš často. Leckdy i jednou do roka, nejvíce čtyřikrát. Čas běží a nám vylamuje z paměti cenné vzpomínky a svět Asterionu díky tomu bledne. Při setkání také ztrácíme příliš mnoho času při rekapitulaci důležitých informací z posledního tažení. Všechny informace budou k dosažení zde.
V druhé řadě jsou tyto stránky také poctou všem mým přátelům, díky nimž je můj život takový, jaký je. Bez touhy po dobrodružství, zálibě ve fantasy a lásky k volným širým lesům pod modrou oblohou by se, myslím, nežilo tak dobře.
A nakonec jsou tyto stránky také poděkováním autorům systému dračí doupě a zejména modulu Asterion (www.asterionrpg.cz).
Tedy vítej dobrodruhu, ať už jsi odkudkoliv. Vydej se na svou cestu. Zlo bude třeba zase o trochu slabší...
-30. dubna 2008-

Tato slova mne často napadají v souvislosti s naším rozehraným světem Asterionu. Nezřídka se mi stává, že vstanu a myšlenky už putují po asterionských končinách, jsem v práci a přistihnu se, že přemýšlím nad podobou Albirea, usínám a ležím v tabitské krčmě U Měďáku. Je to skoro prokletí. Čím blíže je plánované tažení, tím jsou myšlenky na náš svět intenzivnější. Čím hlouběji v tomto světě jsme, tím více také pociťuji strach, aby vše, co na Taře žijeme, bylo v souladu se stanovenými principy tohoto světa. Zkrátka je to pro mne jedna z cenných stránek a podob mého života stejně jako mí přátelé, kteří tento svět hrají. Že je takový koníček poněkud bizarní v očích neznalých jsem pochopil při nedávném rozhovoru s kamarádem ze studií. Posílal jsem mu odkaz na tyto webové stránky, abych mu ukázal na jaké úrovni nyní web tvořím. Po zhlédnutí stránek se však kamarád zeptal, o čem vlastně celý obsah je? Pokusil jsem se mu to vysvětlit. A při tom vysvětlování jsem se zaposlouchal do toho co říkám a připadal jsem si velice divně. Kuriózně působilo zejména to, že "hrajeme vlastně ve svých představách". Nevím, jestli kamarádovi po našem rozhovoru bylo vše jasné, ale pochopil jsem, že tento náš svět má jedno specifikum, které se nedá sdělit a také pochopit. To, proč všichni hrajeme, to, proč na tento svět pořád myslím, to, proč neustále na tomto světě pracuji co do herních pomůcek i příprav tažení a map. Je to SPOLEČNÝ prožitek, který není ničím omezen (pouze světem samým). Je to společná mysl všech zúčastněných z níž vzniká jako ryzí stříbro příběh. A vzniklý příběh je památkou na všechen čas před, při i po tažení, který mu dal vzniknout. Příběh, který nezapomeneme. A proč vlastně o tom všem do úvodníku píšu? Protože jsem na jednom fóru o Asterionu četl myšlenku, která mne znepokojila. Kdosi zde psal, že by rád znal konec ke kterému Asterion směřuje a to z toho důvodu, že už celá družina významně stárne a přestává být funkční. Hovořilo se zde o věku nějakých šestadvaceti let. A tak tohle píšu s trochou úzkosti. Co když jsme taky staří (přece jen třicítka už leckomu z nás odbila) a přestáváme být jako družina funkční? Co když je následující tažení poslední. Co pak? Pokud ztratíme tento svět a tuto stránku našeho života, něco podobného již nikdy nenalezneme. Otázkou zůstává jestli pak budeme vůbec ještě stát o to, něco podobného hledat. Ale pryč s Kharovou temnotou. Pozvedněme číši a připijme na věčné trvání naší družiny. Na pořád!
-14. června 2008-

Letní čas je zvláštní období. Když přijde konečně jaro, ožívají všechny myšlenky na nové cesty, vznikají nové plány, dobrodružství, Frodo se vrací ze svých cest a zla jsou zažehnána. Ale s příchodem léta jako by do vyprahlé země vsákly všechny představy, odběhly pryč a obrazy jiných světů jsou bledé. Člověk se sám vydává na cesty a myšlenky na dobrodružství v ostatních světech snad díky tomu tolik prostoru nemají.
Čekám vždy na podzim. Na tu chvíli, kdy se od lesů poprvé připlíží mlhy v dřívějším šírání. Vzduch zvláštně studeně zavoní. A příběhy dostanou novou hloubku. V letním žáru se v mé hlavě nápady nerodí. Snad jen v hlubokých lesnatých údolích, kde letní období nestihne rozehnat zádumčivost a chlad. Přesto je léto nesmírně důležité. Dovolená či prázdniny, jak se tomu času říká zde, pro mne znamená „zimní spánek“ myšlenek na asterionský svět. V těchto chvílích se nebudím v okolí Albirea, výhledem z okna nevidím Tabitské vrchy a nemyslím na osudy lorda Firuna a dalších. A vlastně na celém světě našeho dobrodružství nic nového netvořím. V hlavě si nechávám poflakovat realitu, protékat skutečnost a nesnažím se na tom cokoliv měnit. Svět odpočívá.
A tak jediným vzdorem vůči této skutečnosti je tento úvodník. Malý slib toho, že vše znovu s příchodem náznaku podzimu ožije. Pláně osídlí netvoři a bude třeba činů daleko více hrdinských, než tomu bylo před rokem. ten čas je ještě daleko, ale přesto se tajně krok po kroku blíží, aby nás pohltil s větší vervou, než posledně. Alrik se vrátí. A na tomto místě nebude sám...
-9. září 2008-

V krajích za obzorem se cosi pohnulo. Zdánlivě prázdná a tichá údolí se plní zlověstným šepotem stoupajícím ze zarostlých mohyl. Krajina vypadá jako tichá a bezpečná, ale v jejích útrobách se otevírají kamenné brány a v temnotách se mihotají nesčetné rudé oči. A u mne na stole se najednou objevilo pět obřích netopýrů, kteří lační po čerstvé krvi dobrodruhů.
![]() |
Podzimní kulisy jsou tisíckrát okoukané a přesto se s jejich příchodem člověk znovu a znovu nechá unést, podlehne svodům časného večera a začne zase snít. Se zavřenýma očima jsem zpět v Asterionu. Zpět v Černé tvrzi, v jejím podzemí a vidím oči dobrodruhů, které zde při mihotavém světle lucerny čekaly tak dlouho. Ale čas přichází. Cosi se hnulo a nové tažení je blízko. Ještě nekončíme. Začíná další kolo. Nelítostné, nebezpečné, napínavé a dobrodružné. A když nad tím vším znovu a naplno přemýšlím, nejcennější na tom nejsou ani sebelepší příběhy, ani světy s poutavou historií, ani chvíle nebezpečí při soubojích s nestvůrami, ale přátelé, kterým to vše mohu sdělit, přátelé pro jejichž prožitek to všechno vlastně je. Přátelé a Setkání. Dnes tedy připíjím na všechny přátele, jejichž cena je v mém životě nevyčíslitelná. Na Přátele a Setkání!
-3. listopadu 2008-

![]() |
Web Úsvitu se postupně zaplňoval informacemi z našeho hraní a obsahuje také již pěknou řadu fotografií. Pořád je však co dodělávat. Zatím zcela osiřelý je Světoděj, ve kterém jsem zatím žádné informace neuvedl, tak snad v průběhu následujícího roku. Mým velkým přáním je dopsat celou kroniku od samých začátků. Texty mám v ručně psané podobě všechny, ale je třeba je přepsat a hlavně upravit. Dříve jsem pro zapisování událostí totiž volil značně vyčerpávající metodu. Po ukončení setkání (často kolem 2. – 3. hodiny ranní) jsem zasedl k sešitu s kronikou a začal veškeré události ihned zapisovat. Únava byla vždy silná a tak jsem lecos psal i v polospánku. Zjistil jsem, že některé texty jsou napsané tak, že nedávají smysl nebo se mnohé věty dokola opakují. Prostě je to docela veselé čtení. Ale je to celá naše historie. Snad se mi tedy podaří najít čas a celou kroniku na web přepsat.
No a protože jsou narozeniny, nesmí v žádném případě chybět dárek. Dárek pro návštěvníky tohoto webu. Rozhodl jsem se rozšířit stránky ještě o jeden (a zřejmě poslední) oddíl. Je to oddíl nazvaný Dílna. Zde bych chtěl popsat různé postupy výroby všech kulis a pomůcek, které pro hraní Asterionu používáme nebo používat budeme. V této chvíli se v Dílně nachází rozpracovaný návod jak vytvářet a barvit modely pro rozšířený soubojový systém. Takže vážení příznivci dobrodružství a hraní na hrdiny: mockrát děkuji za vaši přízeň a přeji spousty zážitků při objevování světů v našich představách. Díky.
-2. prosince 2008-

![]() |
- Autor: Jenny Dolfen - |
Ale všechno přijde. Stopy, které sněhovou plání vedou za obzor, za tím obzorem také musí někam dál pokračovat. A stejně tak i my. Budeme pokračovat. Mohl bych teď začít vypisovat předsevzetí co v blízké době na webu dodělám, ale neudělám to. Myslím že nejbližší úpravy budou totiž souviset s dalším odehraným dobrodružstvím – tedy kronika a fotografie. Sám jsem nesmírně zvědavý, jaké osudy družinu potkají, jak se zachovají jednotliví hráči, k čemu to povede dál a jestli všichni vyváznou. Zhasnutím svíček v neděli velice časně ráno sice skončí zábava, ale příběh zůstane a to je také cenné.
No a pak zazvoní zvonky, lesy zašumí, vše usne v nádheře a my se vrhneme do devátého roku našeho hraní Asterionu nebo do osmnáctého roku hraní Dračího doupěte. V podstatě získávám s příchodem nového roku fantasy RPG plnoletost. A to není také vůbec k zahození. Jméno Ahura Mazda neztratilo vůbec nic ze svého kouzla ani po tolika letech.
Až tedy jednou najdete na zasněžené pláni stopy mířící za obzor, vydejte se po nich. Nikdy nevíte, k jakému dobrodružství a do jakého světa vás zavedou.
-20. prosince 2008-

![]() |
- Obal anglického vydání (www.bookrocker.com) - |
A tak je to i s Asterionem, s jeho postavami a rozvinutým příběhem. Při posledním tažení jsem se přistihl, že jsem velice napjatý, jaký vezme konec situace s Černou tvrzí a vesnicí Horní. Byl jsem zvědav, jak se družině podaří dohodnout s nevrlým kovářem Piackem, jak dopadne Achryn (budiž mu nyní již země lehká) a co vlastně bude dál. I když v současné chvíli moje povinnosti nepřejí klidnému snění, dokonce ani spaní, plamínek představ neuhasíná.
Večer, když skončím práci ve svém rekonstruovaném domku často na chvíli sednu na schody vedoucí do zahrady otočené směrem k řece a lesu a koukám na oblohu, jak po ní táhnou tmavé mraky. Od úst jde pára a siluety stromů se ostře rýsují proti obzoru. A jsem na Taře. Je to snadné a nestojí to žádnou námahu. Sedím opřený o vyhořelý Zindlerův dům a marně ve vzduchu pátrám po zmínce přicházejícího jara. A za kopci je někde trpasličí věž kolem které krouží Brúnak. Dokonce jsem ho i zaslechl.
A to všechno proto, že stromy, země i tráva, řeky a také nebe našeho světa jsou úplně stejné jako v jiných světech. Proto se nám tak snadno sní a dveře do jiného světa jsou stále pootevřené. Máme krásné lesy, slyšíme vanutí větru. Cítíme na tvářích první závan jara. Máme to všechno u svých prahů. Je dobré vydat se na takovou cestu...
-4. února 2009-

![]() |
- Moje postava na temném pobřeží - |
První dny ve hře byly ve znamení překotné konverzace (nutná angličtina) se vším co se na monitoru hýbalo. Po pár dnech se hovor zestřídmil a dnes hovořím již pouze o tom co je nutné. Tedy komunikace je v těchto hrách sice přítomná, ale je limitována zejména slovní zásobou hráče (tedy v případě oficiálního WOW nejspíše angličtina) a většinou se spíše bojuje, než mluví. Zajímavou zkušeností bylo to, že při hře ve skupině je skutečně zábava nesrovnatelně větší (myslel jsem, že budu spíše sólista, ale názor jsem rychle změnil). Přítomnost ostatních hráčů a zejména „přátel“ je zásadním přínosem (což je samozřejmě základní kámen těchto her). Prostředí je vytvořeno také velmi poutavě, a dobře se s ním sžívá. Možnosti jsou velmi široké – od bojování, přes různé zaměstnání (chytání ryb, sbírání bylin apod.) až po existenci v guildách, které mají svou pokladnu, oblečení a podobně. Zkrátka a dobře je to svět velice vypilovaný, promyšlený a strhující.
Ale přes to všechno, je to svět v porovnání s papírovým RPG chudý. Myšlenky v něm zakomponované jsou cizí myšlenky a svět nemá nádech téměř ničeho osobního. U papírového RPG má podoba světa pro každého hráče osobní charakter (představy), pocity z něj jsou tedy zákonitě silnější. Hraná postava má také daleko větší hloubku, protože možnosti jak s postavou hrát jsou pouze na hráči a pravidla tuto možnost prakticky nijak neomezují.
Při hraní papírového RPG mám také pocit velmi dobře stráveného času – je to vždy událost. Každé hraní WOW je samozřejmě také velice zábavné, ale po odhlášení se pocity často přelijí do pocitu promarněného času. Je ale pravda že ho rád marním znovu a znovu. Když si přidám k papírovému RPG ještě výrobu rozmanitých herních pomůcek, velice milé rozhovory se svými přáteli a z mého pohledu i úžasnou svobodnou volbu, kam směřovat dobrodružství je pro mne i jasná odpověď, jaká by byla volba mezi virtuální a papírovou podobou RPG. Je jasné, že WOW či jiná online hra není určena pro konkurenci papírového RPG. Je také pravda, že se daleko lépe shánějí hráči do skupiny na serveru než funkční družina a Pán jeskyně u Dračího doupěte. Ale pokud se zadaří, tak odměna ze skutečného hraní je veliká. Jedenáct milionů lidí hraje na internetu WOW, nevím kolik lidí hraje papírová RPG, ale jsem moc rád, že naše družina mezi ně patří a doufám, že vždy patřit bude.
-5. května 2009-

![]() |
- Brána jiných světů - |
-28. července 2009-

Žije ještě Úsvit dobrodruhů? Nebo už je konec? Opět přišlo léto. Daleké světy jsou vzdálené a ve větru skoro utichl vzdálený řev draků. Ale nezmizel.
Letošní léto je však ve znamení kompletní rekonstrukce nového Dračího doupěte, našeho budoucího bydliště. Rekonstrukce, která si žádá všechny mé síly i myšlenky. Uprostřed vápna, cementu, cihel a suti je moc málo místa na dveře do světů jiných. Ale na důkaz toho, že se nevzdávám a že plány na dobrodružství v mé hlavě stále dřímou, jsem do fotogalerie přidal fotky z tažení, které se neuskutečnilo. Stojí za to.
![]() |
- Brána jiných světů - |
-28. července 2009-

Ve svém úvodníku ze 4. února 2009 jsem velice nadšeně coby aktivní hráč psal o online PC hře World of Warcraft. V souvislosti s novými zprávami o plánovaném datadisku a také v souvislosti s tím, že jsem podle mého poznal pravou podstatu této hry bych rád věnoval pár slov pokračování zmíněného úvodníku.
![]() |
- Další lákadlo? - |
Ve skutečnosti jsem se snažil hrát kde to šlo. Šest hodin denně v noci byl můj obvyklý průměr. Celý den jsem se snad ani nezabýval ničím jiným než plánováním dalšího postupu. A ke všemu jsem si pořád myslel že se jedná pouze o odpočinek, relax. Považoval jsem to za normální. Nadhled chyběl.
A tak jsem snad jen náhodou nalezl internetové stránky www.wowdetox.com a začetl jsem se. A vše najednou bylo vidět ve správném světle. Věděl jsem přesně co se děje. Téměř ihned jsem se rozhodl k radikálnímu kroku. Nepřemýšlel jsem nad jeho možnými důsledky. Ke konci května jsem okamžitě smazal (pořád bez jakéhokoli přemýšlení) své postavy, hru a vyhodil veškeré knihy, manuály, texty i samotná DVD do kontejneru. Během několika málo minut jsem radikálně skončil se závislostí. Pravda, že s tou velikou výhodou, že jsem ve hře působil pouze pět měsíců.
Ať přetrvá navěky...
-29. listopadu 2009-

Hialmar stál se svými muži na kraji hvozdu. Vlasy slepené mrholením, zbroj zrezlá vytrvalým vlhkem, bojové nadšení zoufale slabé.
![]() |
- Autor: Dawid Michalczyk - |
Tak to bude jednoduché, pomyslel si Hialmar. Takovou příšernou morálku jsem ještě neviděl. Hilmar se pokusil rozesmát, ale bodavá bolest v hlavě mu celou radost pokazila. Dráždění v krku sílilo. Ne, hlavně abych se nerozkašlal. Tupý tlak, nepříjemné napětí a drobné křeče v břichu opět o kousek klesly. Hialmara polil studený pot. To.. To snad... Aaaaaa... Hialmar odhodil meč a štít a rozběhl se k blízkému křoví mezi stromy. Možná si již v běhu uvědomil, že brnění stejně odepnout nestihne. Rozklepaní Hialmarovi muži se spoléhali na pevnou oporu ratišť svých oštěpů. Skelné oči s nadějí sledovaly rozklad nepřítelovy formace. Situace na této straně nebyla lepší.
„Zalehnout!“, ozval se na obou stranách nesmělý příkaz. Ústa prostých vojáků jej však znovu a znovu roztřeseně opakovala. Dočkali se. Dnes z boje nic nebude. Jde se ležet. Chřipka.
-2. března 2010-

![]() |
- Jaro - |
Atbel obratně vyběhnul po šikmém kmeni spadlého stromu a na jeho konci, vztyčeném dva sáhy nad sněhem se zastavil. Zvedl hlavu k modravému nebi a malou chvilku nehnutě posečkal. Slunce se na obloze posunulo výš a jeho paprsky dopadly na Atbelovu ošlehanou tvář. Hluboce se nadechl prvních paprsků. Vztyčil ruce nad hlavu a pak ze všech sil zařval. Cítil, jak se do něj vlévá rodící se moc země. Cítil, jak pod mizícími závějemi sněhu prudce klíčí nový život. Cítil mízu stromů, jak se znovu probouzí, a cítil i svou sílu, nezdolnost a radost z obnovujícího se koloběhu.
Trvalo dlouho, než se probuzená ozvěna opět uložila ke spánku. Atbel se znovu rozběhl. Prudce a svobodně, tak jak to měl v oblibě. Vždyť zemí se pomalu plížilo jaro a k obydlím to bylo tak neskutečně daleko…
-9. července 2010-

Před delším časem zaznělo v kterémsi z úvodníků, že léto nepřeje myšlenkám na jiné světy. Že Úsvit odpočívá a čeká na první podzimní sychravý den a mlhu, co se zvečera doplazí k oknu pokoje a olízne jej svým chladem. Možná to byla léta naplněná spoustou důležitých úkolů, které značně zaměstnávaly hlavu a vytěsňovaly všechny další představy a myšlenky. Letos se ale uchystalo léto značně jiné. Kraje lesů stále obývají mytága, za obzory tajně míří výpravy dobrodruhů za svým posláním a ve vysokých kopcích zvečera sedávají hraničáři a bedlivě stráží kraj.
![]() |
- Nová edice přichází - |
Druhou velice významnou událostí je naplánované srpnové tažení. Pokud mne paměť neklame, ještě nikdy jsme v srpnu žádné tažení nehráli. A to znamená opět spoustu příjemného vymýšlení, plánování, zapisování si nápadů a kreslení map. A hlavně setkání s přáteli. Věřím, že se vše podaří a tažení odehrajeme.
I když venku teď pálí slunce, že se pod jeho paprsky ani nedá vydržet, přijde večer, všechno usne a u nás bude do noci svítit lampička a pod jejím světlem se budou spřádat nové příběhy, osudy a dobrodružství. Uprostřed léta...
-12. prosince 2010-

![]() |
- Cesta je nedaleko - |
Čas neúprosně běží a 21 let uteče jako nic. A my stále žijeme své vysněné příběhy. Ponechali jsme si otevřené dveře ve staré skříni, kudy se dá utéci, kterými se dá nahlížet Jinam i při obyčejném dni plném práce nebo jiných povinností. Pořád odtamtud prosvítá nazelenalé měkké světlo a pořád odtamtud slyšíme tiché šeptání. I tento web, kronika našich snových světů, se stále drží, obsahujíc důkaz, že umíme stále nalézt cestu do jiných zemí a časů. A to je jedno z našich největších bohatství.
Je čas příběhů…